4 June 2004

Fredagsfyran, v. 23

Tema: förbannat

1. Vad var det senaste du retade upp dig på?
Oj... saken är att jag sista tiden haft ovanligt många saker att reta upp mig på, helt enkelt för att de ämnen jag läst varit sådana. Senast imorse påminde också en bloggare mig om att jag är sne på hur vi definierat barnporr. Men sedan dess har jag hunnit bli sne på både tre och fyra saker till eftersom jag sitter och skriver hemtenta i kriminologi. (Ni har väl märkt de ovanligt många inläggen va...) Nu senast var det dock på att jag inte fattar vad tentasnubben är ute efter i en fråga. Jag håller på att krevera!
2. Blir du lätt förbannad?
Det beror på hur man menar. Jag blir förbaskad när jag stöter på sånt som jag tycker är orättvist eller fel. Däremot är det inte alltid jag visar det, eller ens låter det påverka mig. Det beror på situationen. Kan jag inte göra något åt det och jag behöver energi till annat så låter jag saken bero om det inte är helt uppåt väggarna. Oftast styr jag min ilska till något kreativt istället, faktiskt. Jag visar definitivt min ilska alldeles för sällan.
3. Hur brukar din ilska te sig? Alltså, hur är “ditt irriterade jag"?
Det beror också på. Är det något jag inte vet hur jag ska hantera, eller ens kan göra något åt, men jag kan inte lämna situationen så blir jag tyst, kort, snarstucken och lite ärligare än annars. Är det något jag kan göra något åt och tycker det är ett stort problem så blir jag offensiv och mer bestämd. Situationen och föremålet avgör om jag höjer rösten eller inte. Är det något jag inte kan påverka och jag kan lämna situationen så gör jag det, och lugnar ner mig.
4. Har du någon egenskap som brukar reta upp personer?
*skratt* Och det ska jag tala om! Visst har jag det, men jag vet inte om alla retar upp sig på samma sak eller ens "brukar" reta sig på det. Jag vet att det är lite besserwisser-varning på mig. Jag förutsätter att jag har rätt tills jag blivit bevisad om motsatsen. Jag vet också att en tycker jag är konflikträdd, men jag tycker inte det finns någon vits med att tjafsa bara för sakens skull. En annan tycker att jag svär lite för mycket, men det är som det är. En tycker att jag bara tänker och pratar sport, men hon har nog inte träffat mig de sista 18 månaderna... Det är sånt jag vet och själv skulle jag nog reta upp mig på det förstnämnda om jag inte var jag... Skulle i och för sig vara kul att veta vad folk faktiskt retar upp sig på, om det är nåt!

Shit vilka ärliga svar det blev. Nu har jag väl inga vänner kvar... :-)

No comments: