6 June 2004

Nationaldagsfirande i Stockholm

Läste i Aftonbladet att folk tydligen inte suttit hemma, som jag, på vår nationaldag. Och vissa "etablerade" partier var visst lite putta på att Nationaldemokraterna fått tillstånd att vara ute och demonstrera också.

"- Det är förjävligt att de demonstrerar. Samtidigt är det bra att vi också kan visa att de inte har patent på vår nationaldag, sade Larsson." En vänsterpartist som talat vid Hötorget i Stockholm.

För det första, jag har för mig att vänsterpartiet inte vill bli kallade kommunister, men om man tycker det är förjävligt att ett parti utövar en grundläggande demokratisk rättighet så är man nog lite väl långt ut på vänsterflanken och balanserar.

För det andra, vem har haft patent på vilken dag sa du? Jag trodde Skinnskallarnas dag var 30 November. Och jag trodde Rödtopparnas dag var 1 Maj.

Så om båda två kunde vara så snälla och ge fan i 6 juni så kanske det kan bli lite festligt den här dagen någon gång. Nu när den ska bli helgdag och allt.

No comments: