20 June 2004

Världen är en skolgård

Kan inte nå weblogs.se, kan inte nå några bloggar på blogspot och självklart då inte mina egna heller. Så då kan jag inte nå mina favoritbloggar, för deras länkar ligger såklart på mina sidor. Farao att allt ska knasa samtidigt!

Men skriva går tydligen bra.

Tja, kan ju skriva att jag och mina bedrövade juristkompisar nog inte behöver oroa oss för att inte hitta jobb. USA's statsledning skulle behöva byta ut hela staben verkar det som... Inte nog med att de fick hela världen att gapa över sin högst personliga och hemsnickrade tolkning av "självförsvar" när de skulle attackera Irak, nu hittar de på en minst lika fantastisk tolkning av tortyrkonventionerna. Hade det inte varit på riktigt hade jag roat mig kungligt med deras historier. Det verkar dock som att det bara är en liten grupp rådgivare som har denna livliga fantasi, resten håller sig för huvudet och väntar på fallet.

Bl a har de försökt slå knut på sig själva i att försöka få Al Qaida och Talibaner att inte omfattas av Geneve konventionen. De menar att de inte är militärer. Sorry lads, hade ni gått en termin till i skolan hade ni fått veta att det inte spelar någon roll vilken status de har när konflikten väl brutit ut, oavsett hur den uppstått. Och inte ens USA kan väl förneka att en konflikt faktiskt pågår.

Kan inte alla västvärldens länder gå ihop och säga åt storebror att sluta fåna sig snart. Hela världsläget liknar en skolgård där den tuffe killen får göra som han vill för att han är stor, kaxig och tuff medan de övriga 350 tittar ner i marken och hoppas att han inte ska ge sig på just dem.

USA gjorde en stor insats för Europa på 40-talet (även om britter, fransmän och andra européer skötte uppspelet och la den avgörande passen) men har vi inte tackat nog för det nu? Den matchen är över, Rålambshovsparken är tömd, inte ens Brolin var hjälte för evigt. Det är dags att ta ner USA på jorden också. Vad tror ni de skulle göra om vi sa ifrån? De skulle naurligtvis inte starta en väpnad konflikt men kan vi åtminstone inte testa en finansiell? Kör med VISA i passen, kör handelsbojkott mellan kontinenterna. Tough shit, vi får väl dricka Apotekarnes och Irn Bru ett tag framöver, kolla på brittiska komedier och svenska polisfilmer. De behöver faktiskt europeiskt stål, vi behöver dollar, jag slår vad om att vi båda skulle hitta alternativ. Jag slår vad om att de inte skulle kunna ignorera oss, också.

Europa är den där stora, tysta massan som står i ring och tittar på. Är det inte dags att vi slutar mumla för oss själva snart och säger ifrån?
Våga säga nej till mobbing!

No comments: