11 June 2004

Hjälp, jag röstade fel!

Hittade ett litet ställe jag kunde rösta på idag. Poströstning har blivit klart mer komplicerat nu när man inte längre vet var posten ligger...

Jag gillar verkligen inte hur valet behandlats. Vi ska rösta fram personer som ska sitta i EU-parlamentet och föra fram Sveriges talan. Alla 19 ledamöter kommer inte att komma från samma parti, så varför i glödheta är HELA debatten fokuserad kring partifrågor?!? Vad har de där små fula symbolerna på affischerna att göra? Vad har partiledarna, av alla människor, i tv-debatterna att göra - de är ju inte ens valbara! Jag har, som vanligt, undvikit röstfiskande tv-debatter och istället sökt information om vad de olika valbara personerna står för, vad de gjort och vad de vill åstadkomma. Så gott jag nu funnit ren information...

Hur som helst så fann jag en person jag kände att jag vill ha där nere. Jag tyckte hon hade en vettig inställning och politik. Lustigt nog kom hon från ett parti jag troligen aldrig skulle rösta på i ett riksdagsval, men nu är det personval, så då kan det bli så. Jag har haft två andra namn i huvudet också, är det bäst att tillägga, för det förklarar vad som sedan hände.

Vad som hände var att jag två timmar senare kom på att jag tagit fel partilapp och kryssat för fel människa! Mitt förstaval blev aldrig vald! Hjälp, vad gör man nu? Och hur klumpig får man lov att vara?

Nu tror jag inte att jag välte världsordningen, det var snarare så att min röst gick från ett litet parti till ett annat litet parti, på samma "sida". Så strategiskt spelade det nog inte heller någon roll. Tja, kul om kvinnan blir vald, då får jag väl hålla en koll på henne så att jag verkligen inte ångrar mig...

No comments: