11 January 2005

Bibblatanterna har gjort revolution

Var tvungen att ta mig till bibblan och låna denna månads bok till bokcirkeln; Paul Austers Illusionernas bok. Mycket har hänt på bibblan sedan sist... Enligt datorn fanns boken inne, men den stod inte i hyllan, så jag gick fram till informationsdisken. Van biblioteksbesökare som jag är så halvt viskade jag fram min fråga. Bibblatanten, för det var en sådan där gammal barsk tant som man bara hittar bakom en biblioteksdisk, även om hon hade en ovanligt färgglad blus(!) för att vara bibblatant, slog i datorn och sa att den visst stod i hyllan. Men det gjorde den inte.
"Det är ju en pocket, ju. Titta i pockethyllan." suckade hon.
"Jag har redan gjort det, men den står inte där."
"Titta på A..."
Jag gav henne bara en menande blick.
"Äh," sa jag, "jag tittar efter något annat istället." Och så gick jag tvärs genom salen mot pockethyllorna.

Det var säkert tio meter emellan oss när jag hör en hög, ja hög, tantröst:
"Du, den är nog försvunnen, den har inte varit utlånad sedan i augusti!"
Jag hoppade till. Hon pratade(!) på ett bibliotek(!!) med hög(!!!) röst. Det hade aldrig bibblatanterna gjort när jag var liten! När gjorde dessa varelser myteri mot tystnadslöftet? Jag trodde det var vi vardagsbrusskadade låntagare som stod för snacket. När slutade bibblatanterna vara hyssjande yllekoftor? Jag har nog missat den revolutionen.

Förresten hittade jag den försvunna boken. Den stod på B.

No comments: