28 January 2005

Fredagsfyran v. 04

Med anledning av gårdagens ceremoni vid Auschwitz efter 60 år sedan befrielsen.
Tema: Främlingsfientlighet

1. Har du på något sätt drabbats av främlingsfientlighet?
Japp, hela min uppväxt är präglad av det. Uppe i det norrländska samhället fick vi "Stockholmsjävlar" en del besynnerliga rykten om oss. I den mellansvenska byn var vi "lappjävlar" (fast de var ju bonnjävlar, så det kanske jämnade ut sig...) och jag släpptes aldrig in i det tajta bygänget. I småstaden så var jag själv "bonnjävel". Och parallellt fick jag som självständig, tjock utböling som dessutom var duktig i plugget så klart ta konsekvenserna av detta - och bli det självklara mobbningsobjektet.

Främlingsfientlighet handlar inte om nationalitet, "ras", sexuell läggning eller religion. Det handlar om rädsla för allt avvikande. Filmen Änglagård visar främlingsfientligheten på ett utmärkt sätt.
2. Är du engagerad mot främlingsfientlighet?
Jag bär inga knappar, jag skriver inga banderoller och jag dricker inte kaffe i någon organisation. Däremot försöker jag leva efter mina egna toleranta normer (det bästa sättet att jobba mot fördomar är att identifiera sina egna och ha dem i åtanke) och tror att jag genom att visa var jag står och genom mitt sätt att vara kan påverka min omgivning. Att reagera när något händer i min vardag och att se till att en nykomling på jobbet känner sig välkommen är två steg mot att förebygga främlingsfientlighet.
3. Hur bör vi hantera personer med främlingsfientliga åsikter?
Först bör vi skilja på don och person. Vi bör inte frysa ut dem, vifta bort dem eller behandla dem såsom de behandlar andra - respektlöst. Det förstärker bara "vi och dom"-mentaliteten. Det är åsikterna vi inte accepterar, inte personerna i sig. Jag tror att man ska möta dem genom att tydligt visa var man själv står och genom att våga och orka ta en diskussion.

Nu tror i och för sig inte jag att diskussioner hjälper, för grunden till deras åsikter ligger i deras egna erfarenheter. För att få dem på bättre tankar måste de få nya erfarenheter som liksom får dem själva att ifrågasätta sin tidigare inställning.
4. Vad är anledningen till att man blir främlingsfientlig?
Jag tror att osäkerhet i sin egen identitet ligger i botten. Är man trygg i sin egen person behöver man inte söka bekräftelse, hos sig själv eller andra, genom att utpeka en kontrast-grupp.

No comments: