31 January 2005

Femman v. 04

Femman går och handlar.

1. Färskvaror eller frysvaror?
Allt hamnar i frysen i vilket fall, så det kvittar.
2. Bäst-före-datum; lag, guide eller dekoration?
Jag kör bond-modellen. De har inga bäst-före-datum på sina plockade ägg eller slaktade fläskkotletter, alltså är det De Fem Sinnena som bestämmer om något är bra eller inte. Jag har t ex ätit ägg som gått "två veckor över tiden" enligt stämpeln, men som sett, luktat och smakat helt ok. Och jag har haft grädde som surnat tre dagar före utsatt tid. Eftersom jag ändå sneglar på datumet på färskvaror så är nog datumet en guide, men för torrvaror är det en ren dekoration. Det vittnar grötriset som gick ut 2002 om... (så ofta kokar jag gröt.)

F ö tror jag att de där siffrorna får styra lite väl mycket. Det är väl en modern lyx vi har idag. Hur många kunder har inte blivit galna för att de upptäckt att de tagit köttfärs som går ut imorgon - när de ändå ska använda det idag. Dessutom vet jag att datumen är väl tilltagna, så det är ju inte som om produkterna exploderar i samma stund som datumet slår in...
3. Glass; liten, dyr och exklusiv eller billig storpack?
Ben & Jerry!!! Ja, så svaret är liten, dyr och exklusiv, alltså. :-)
4. Mjölk; röd, grön, blå eller gul?
Blå. Grön funkar om blå inte finns, men resten är otänkbart.
5. I kassan; på rad med tungt först, brödet sist och streckkoden mot dig eller allt huller om buller?
Eftersom jag insett att det faktiskt går mycket fortare om prylarna står uppställda med streckkoden mot mig så gör jag så. Dessutom har jag insett att mjölken klämmer brödet och krossar chipsen, så de hamnar sist.

Vill man vara lite vågad i vardagen kan man ju sätta bakelserna, franskan och chipsen först och avsluta med storpack juice och kattsand...

No comments: