27 January 2005

Eee! Wrong answer.

När jag satt med tärningen för sisådär 6 år sedan och skulle välja förstaval till universitetet så valde jag mellan Socionomlinjen och Juristlinjen. Det bidde juristlinjen för den var så bred att det kändes säkrare att få jobb.

Så dumt jag tänkte. För det är ju inom de sociala områdena som jag vill jobba. Och där vimlar det inte av jurister. (Ok, inte av socionomer heller, men ändå.)

Nu har jag t ex sett fem jobb - bara idag - som jag vill söka. Jobb där man bistår bl a hemlösa, misshandlade kvinnor och traumatiserade ungdomar. Men de behöver inga jurister, de behöver socialarbetare.

Fan också.

Jag har en plan... För att söka jobb på de där ställena behövs mer administrativ erfarenhet (hm, var har jag hört det förut...) så då fixar jag det, men nu ska jag banne mig ta mig tid att köra volontärjobb för någon organisation också. Ut med publikvärderiet, in med lite socialt engagemang. Så där ja, om ett par år kanske jag är på väg igen!

Undrar om meningen med livet verkligen är jakten på det perfekta jobbet... Hm.

No comments: