12 January 2005

Listan över saknade SKA inte stämma.

Jag har börjat ledsna rejält på allt mediatjafs om Listan. Ja, mediatjafs, för till vardags träffar jag inte speciellt många som ens tycker situationen är konstig. Men just media (och några bloggar, har jag märkt) talar om skandal och gräver fram någon stackare som vill vara med på bild i tidningen, så de kan trycka en pratbubbla också.

Ända sedan början har "skandalerna" duggat tätt runt denna lista. Det finns ingen konkret siffra. När man får en siffra ändras den dagen efter (= dubbel skandal). Människor som är anmälda saknade är inte saknade. Osv osv.

Det är väl inte så konstigt! Listan är en lista över människor som andra anmält saknade. Saknade. Med det menas att man inte vet om människan är levande eller död, i Sverige eller på Nya Zeeland. Människan är saknad. Jag tror att de som upprörs över att saknade personer befunnit sig vara vid god hälsa har missförstått listan och tror att det är en lista över döda. Det är det inte. På samma sätt som alla anmälda, försvunna personer i Sverige inte ligger mördade någonstans. En del drar sig undan självmant, andra har en fullt naturlig förklaring till sitt "försvinnande", en del är inte ens försvunna utan en anhörig har missförstått situationen och en del är bara oansvariga och har struntat i att meddela anhöriga när de åkt bort. De flesta anmälningarna avskrivs av dessa skäl. Så även beträffande denna Lista.

Det ligger i listans natur att inte stämma. Människor finns där för att någon anhörig/vän/bekant inte vet vad som hänt. När man vet att personen är ok stryks namnet - förutsatt att anmälaren meddelar myndigheten. Personer som ingen saknat förrän nu tillkommer. Listan ska ändras hela tiden, annars kan man fråga sig vad man egentligen gör med alla anmälningar som kommer in. När listan ändras kan man dra slutsatsen att man följt upp ett ärende. Bra så.

Det har framkommit att människor som anmälts saknade inte varit det utan är både friska och krya - och det har man blivit upprörd över! Varför då? Det är väl jätteskönt att veta att någon bryr sig såpass om en att de ansett sig behöva anmäla en saknad. Jag skulle känna tacksamhet mot den personen. Nu undrar jag i och för sig vem som anmälde den där 18-åringen som inte ens var i Thailand utan i Sälen, men UD eller polisen har ju knappast satt upp hans namn på eget bevåg...

Jag skulle däremot bli upprörd i min himmel om jag identifierades som död och ingen hade saknat mig.

Fallet med 18-åringen har använts som exempel på varför man borde offentliggöra listorna, d.v.s. publicera dem, för det kommer naturligtvis tidningarna se till att göra så fort de blir offentliga. ("Här är de saknade kommun för kommun", "hitta dig själv - XX publicerar den unika listan". Jag ser redan rubrikerna framför mig.) Jag skulle vilja påstå att fallet med 18-åringen är ett utmärkt exempel på varför man inte ska offentliggöra dem. Nu fick en hel skolklass, inklusiva killen själv, höra att han var försvunnen. Det är 30 pers. Hade listan offentliggjorts hade varenda släkting, granne och gammal fotbollspolare trott att han var död! Ja, för så länge media skriver "död" inom citationstecken när de skriver om en försvunnen så kommer naturligtvis människor tro att det är en lista över döda vi talar om...

Som jag sagt tidigare, listan behöver inte offentliggöras för dem det verkligen berörs skull - de vet redan att deras familjemedlem är saknad. Det är bara den gluttande allmänheten som skulle ha glädje av att frossa i den. Och vi har inte med saken att göra. Låt polisen sköta sitt jobb på sitt rutinmässiga sätt, via sina mer diskreta kanaler. För allas skull.

Och tro mig, listan kommer inte stämma på mycket länge, om någonsin. Tillsammans med personer som försvunnit "på riktigt" i flodvågen så finns det alldeles säkert även sådana som i skydd av vågen försöker försvinna självmant. DN skrev om kriminella idag, men som alltid vid stora katastrofer finns det "vanliga" människor som tar tillfället i akt också. Och dessutom tror jag inte att man kommer hitta alla döda heller.
Som Tommy Lee Jones sa i "Jagad": The guy is fish food.

P.S Rikskrim är också less på pajkastningen. D.S

No comments: