1 January 2005

Ett nyår med nazister och retsamma systrar

Mmm, nyår. Fest, glamour och - nazister? Mia och jag dukade fram chips och dip, tände ljus och tänkte mysa framför tv:n. Vad ser man bäst för att roa sig en nyårsafton? Conspiracy. En film om när Eichmann och Heydrich samlade en massa nassar runt ett bord i Wannsee för att besluta om Den slutgiltiga lösningen över en bit mat och ett glas vin. Kalla det inträffade sjuk humor, men det var fan ingen humor i den filmen! Flera gånger fick vi pausa för att inte missa något väsentligt medan vi uttryckte våra ilskna stön och upprörda reflektioner. Filmen kan starkt rekommenderas.

Fast det blev ju lite märkligt när man pausade filmen för att lyssna på läskiga Jan Malmsjös klockor. Jo, han är läskig. Folk brukar säga att Staffan Westerberg förstörde en hel generation född på 70-talet, men jag är född 75 och han har inte förstört mig och mina polare. Vi kollade ju knappt på Vilse i pannkakan, för den var så konstig. Däremot skrämde Jan Malmsjö slag på oss i Fanny och Alexander! Och det sitter i. Gubben må se snäll ut, men han är läskig. Även på Skansen.

Sedan, när grannarna smällt upp alla raketer, fortsatte vi att titta på nazisterna. Det läskiga med filmen är ju inte bara det som sägs utan att gubbarna framställs som ett affärskollegium som, typ, bara diskuterar problemet med ett parti skämda bananer. "Har alla fått en matbit? Lite vin? Bra, då fortsätter vi mötet". Brrr... Och Heydrich ler och är uppsluppen ibland, för att visa sin hårda sida när folk ifrågasätter. Diplomatiskt får han över alla på sin sida. För egentligen är ju besluten redan tagna, nu ska de ju bara se till att alla är med på det också. I god demokratisk ordning. Läskigt.

Så för att avrunda kvällen kollade vi på när "Fru Råbiff" skulle rösta.
"Jazzzå du dänker zzzååå..."
"Ja, så här är det snälla partiet som vill ha fred och bra miljö och här är det dumma partiet som eldar med små barn. Vad röstar då frun på?"
"Nazzizzterna."
Ha, ha, en av Killing-gängets bästa!

Stresspunkten på Nyårsafton är att få iväg alla "Gott Nytt År-SMS" före tolvslaget. För sedan är det ju kört. Pappas sms fick jag vid fyratiden imorse...

Det tog 1 timme och 28 minuter innan syrrans SMS kom:
HA, HA, HA! I år blir DU 30!!! Skojigt va'?
Så jag svarade kort och gott:
GÅ OCH DÖ!
... o nu blev d 1 mindre att bjuda på festen...
Vafan, kan de sluta påminna mig nångång. Jag är 25+. Punkt.

Och nu ska jag iväg och fira morfar. Han blir 75. Men det kan man ju vara stolt över åtminstone!

No comments: