9 January 2005

Tjuvlyssning av barn

På bussen berättar en kille i yngre tonåren om ett möte med en extremt dryg och kaxig kille.
A: ... åsså frågade jag vilken skola han gick - Hertig Karl!
B: Oj.
A: Är man kristen, alltså riktig kristen, ska man inte vara kaxig.
B: Nä.
A: Man ska vara så där... du vet... typ...
B: Ja... så där...

Hur skulle man vara som kristen? Tyvärr klev vi av och gick åt olika håll, så jag fick aldrig höra.

***************************************************

En liten, skuttig tjej på Livrustkammaren:
- Titta, mamma, en hoppla-häst!

***************************************************

En mamma med två små barn kommer till kassan. Barnen och jag småpratar och när det är dags att ge tillbaka växel uppmanar jag dem att hålla koll på skålen (Cash guard, ni vet). Glada visar barnen upp en enkrona var.
Jag: Oj, vad rika ni blev nu.
Tjejen: Jaa!
Mamman: De där kan ni stoppa i sparbössan när vi kommer hem.
Tjejen, pekar på Röda kors-bössan: Eller där.
Mamman: Eller där.
Tjejen, till mig: För vet du, barnen som finns i vågen har inga leksaker. Alla leksaker åkte ner i havet och man kan inte dyka efter dom.
Barnen stoppar i enkronorna.
Tjejen: Nu kanske barnen får en docka för min peng.
Pojken: Eller Game-boy! Men dom är så dyra så man kan inte köpa dom, man kan bara få dom av tomten för han köper inte leksakerna utan nissarna gör dom själva. Mamma, finns tomten i vågorna?
Mamman: Eh, jag tror det.
Pojken: Vad bra, då kan dom få ett Game-boy!
Flickan: Dummer, dom tål inte vatten, ju.

Vilken härlig föreställningsvärld, på något sätt. :-)

No comments: