5 December 2004

Femman v49

1. När och i vilket sammanhang åkte du senast på en Finlandskryssning? (Danmarkskryssning?)
Hm... jag minns inte riktigt... det var ett par år sedan i alla fall, var det när Mia och jag åkte till Åland på minisemester tro?
2. Varför väljer man att åka på kryssning istället för att ha en utekväll hemma i stan?
Tänk, det frågar jag mig varje gång jag pröjsar en massa pengar för att göra exakt sånt jag kan göra hemma - fast både billigare och av högre kvalitet. Men ibland kan det vara skönt att ha en hel grupp fast på ett ställe så man tvingas umgås. På sommaren kan utsikten i skärgården vara fin också.
3. Har du någon gång klivit av på vändhållplatsen? Ge isåfall ett tips på vad man kan göra där.
Ja faktiskt, på tre ställen. I Helsingfors kan man gå till marknaden i hamnen och köpa "munkgrisar". Det är munkar som ser ut som grisar. Lite kul. I Mariehamn kan man åka gratisbuss runt stan och spela minigolf - och äta Ålandspannkaka med sylt och grädde! I Ekenäs kan man rakt inte göra någonting.
4. Föreslå två "do" och två "don't" på själva kryssningen.
Do - kolla in extrapriser på taxfree. Leta efter flipperspelet!
Don't - köp godis som kostar lika mycket iland bara för att det är storförpackning. Drick inte för att motverka sjösjuka - det funkar inte!!!
5. Måste man vara full för att ha kul?
Hörru, på de där båtarna måste jag nog svara ja, annars blir de lätt vääääldigt långtråkiga.

No comments: