24 December 2004

Vad är det i klapparna?

Julklappsrim är en tradition som kommer och går i min familj. Mamma brukar, som sagt, leverera nödrim som livar upp stämningen i hela huset. Pappa kan köra stenhårt med
"här kommer en mysig grej,
till en underbar tjej"
- till alla tjejer i familjen. Det är nästan humor, det med.

Med risk för evigt förlöjligande; här kommer mitt bidrag i år. Vad får min familj i julklapp? Gissa och vinn en uppgradering på tomtens önskelista till nästa år. Facit kommer efter julklappsutdelningen:

Mamma:
Man kan ge nåt kul
Eller nåt praktiskt
Men just denna jul
Ger jag kärlek, faktiskt

Pappa:
En kulen nattinattinatt
Min båt jag styrde
På havets vågadevågadivåg
Så skummet yrde
Och vart jag sågadisågadisåg
På havets vågadivågadivåg
En juleklappetiklappetiklapp
Till dig jag såg
- den får du nu.

Syster:
En varm själ i en kall kropp
Fryser lik förbannat
Men titta här, nu finns det hopp
När du detta paket anammat

Bror 1:
En partykille
En knivskarp poet
Även ett sofistikerat snille
Kan i vardagen gå bet
Öppna öl, laga prylar, klipp och skär ut
Dela med av din visdom när jobben är slut

Bror 2:
"Hade jag varit en pepparkaka
hade tomten och bocken polat med mig
Men nu e jag ej nåt som du kan baka
Så snälla Anders, ta med mig till dig
Jag vet att jag inte är minsta fet
Men jag bjuder på snus om du saknar gnet"


Uppdatering 25/12 kl 16.34:
Jag förstår inte. Alla bara skrattade åt mig. Nu blev jag utsedd till familjens värsta rimmare. "För att det är omöjligt att gissa vad det är." Men det var väl det som var poängen? Det är väl inget kul om man vet vad det är innan man öppnar. Det roliga är väl att efteråt se (den ibland långsökta) kopplingen i ett slags "ahaaa".

Alla utom pappa hade rimmat i år. Jag sa ju att det kommer och går! Jag vet inte vem som kom med mest långsökta och sjuka saker, mina bröders rim fick mig att vika mig av skratt och min syster var både fräck och långsökt. Jag hävdar bestämt att jag inte var värst. Vi hade hur som helst en kul stund vid julklappsöppningen.

Mina bröder buade ut mig för rimmet till mamma och jag svarade med att säga "ah, och där steg mitt arv". Mina bröder kontrade med att fjäska för mamma resten av kvällen, för att jämna ut försprånget. :-) Men jag tyckte alldeles särskilt om det rimmet, för jag tyckte det var lite smart att få in filmens titel... Mamma greppade att farsans rim var en sång i alla fall, så hon började nynna. Farsan vrickade tungan.

Facit: Mamma fick DVD:n Love Actually. Pappa fick DVD:n Master & Commander. Syrran fick halsduk och värmeljus. Bror 1 fick kylskåpspoesi och typ schweizisk armékniv. Bror 2 fick en spargris med småmynt i.

No comments: