10 December 2004

Fredagsfyran, v. 50

Det roliga med Fredagsfyran är att man kan ställas inför frågor man aldrig trodde att man någonsin skulle reflektera över. Som denna vecka.

Veckans Fredagsfyra baseras till viss del på en enkät hos Expressen.
Tema: Kulturjournalistik

1. Vilket skulle vara ditt drömkulturreportage?
Ett där någon riktig pretto-djuping ställer sig i en fotbollsklack med öppna ögon och att sedan få läsa om dennes upplevelse. Tänk att få läsa med överdrivet konstiga ord hur fotboll är en konst och varje match en installation...
2. Har du någon kulturjournalistidol?
Idol? En kulturjournalist?? Du driver med mig, va? (Men jag gillar att läsa hon Ingegerd Väärenpää, tror jag hon heter, som recenserar pjäser i DN. Jag gillar hennes poetiska språk.)
3. Finns det något media som saknar kultur idag?
Tv, radio, tidning, internet... nä, tror inte det saknas någonstans. Utrymmet kan ju däremot diskuteras beroende på vad man menar med "kultur".
4. Är opartiskhet lika viktig i kultur som nyhetsjournalistik?
Det är det väl, annars gynnas ju vissa mer än andra. Vilket man så klart gör ("Storfilm" är sällan det, annars än i marknadsföringssyfte), men det gör man inom nyheterna också, man brukar kunna se vilken sida i striden journalisten står på.

Se där, för att vara ett ämne jag aldrig trodde jag skulle reflektera över så lyckades jag klämma fram lite svar. :-)

No comments: