26 December 2004

Vad är det med fortsättningen som är så bra?

Jag har nog missat något väsentligt; men varför är folk så angelägna om att önska God Fortsättning? Före jul önskade jag kunder God Jul, men det var väl blandat hur viktigt folk tyckte att den hälsningen var. Igår tror jag banne mig 90% önskade God Fortsättning det första de gjorde. Jag hänger inte riktigt med. Är God Jul för barnen och God Fortsättning för vuxna? Varför önskar man God Fortsättning över huvud taget? Vad betyder det?

För mig betyder det ingenting, så jag håller mig till God Jul före jul och Gott Nytt År före nyårsafton. Alla andra kvasihälsningar - god fortsättning, gott slut, god fortsättning på det nya året... - får vara. Jag bara undrar hur det kommer sig att dessa är mer populära. God fortsättning, slutar inte julen på annandagen i vilket fall? Eller är det bara för att man alltid jobbar i mellandagarna som man tycker så?

No comments: