10 December 2004

Språka på svenska

Om en listrubrik säger "Mina mest överskattade filmer", hur tolkar ni det då? Och hur tolkar ni "Filmer jag överskattat mest" respektive "Filmer jag tycker är mest överskattade"?

Första exemplet tycker jag är oerhört lustigt formulerat, för jag tycker inte det framgår alls vad man menar. Menar man filmer jag tycker folk överskattat eller menar man filmer jag överskattar? När jag ska lista "mina mest överskattade filmer" vill jag ändå rent spontant få det till att jag listar de filmer jag tycker är mest överskattade. Alltså dem som jag tycker fått oförtjänt god kritik.

Jag menar, om jag visar min DVD-hylla och säger "och här har jag mina mest överskattade filmer" så tolkar i vart fall jag det som att jag visar dem jag tycker är överskattade. Och eftersom jag tycker "Eddie" fått oförtjänt dålig kritik så säger jag "Eddie är min mest underskattade film i samlingen".

Vad säger alla språkvårdare där ute? Är det bara i mina öron denna rubriksättning låter oklar och knasig?


No comments: