3 January 2010

Årsbokslut 2009

Då var inte bara 09 slut utan hela 00-talet. Intressant att tänka att för 10 år sedan...
... så hade jag pluggat ett år på juristlinjen.
... så bodde syrran i England.
... så hade jag inte påbörjat viktminskningsbehandlingen på Huddinge än.
... så bodde jag i samma lägenhet och hade ingen man i mitt liv.

Hm, så egentligen kan man väl säga att inget har hänt. För idag håller jag just på att avsluta utbildningen, jag har just flyttat tillbaka från Skottland, jag har tappat mycket av det jag uppnådde med viktminskningsbehandlingen och jag bor i samma lägenhet utan någon man i mitt liv.

Å andra sidan kan man säga att MYCKET hänt och att jag idag är där jag är med andra förutsättningar. Hur som helst, jag skippar något slags decenniebokslut utan håller mig till årsbokslutet. Det har hänt mycket så det räcker ändå!

Årets höjdare: Ben Hope, Skottlands nordligaste munro. F ö det enda munro jag gjorde.
Årets mellanhöjd: I brist på munroer så knallade jag uppför Väsjöbacken och... blev väl lagom impad av utsikten. Men blåbären och smultronen impade desto mer!
Årets bottennapp: Det där perfekta jobbet - som jag antingen var för överkvalificerad, underkvalificerad eller inte ens blev kallad till intervju för. Synd, jag hade varit kanon.
Årets ketchupeffekt: Knappt hade jag fått ett jobb förrän det var dags att säga upp sig och ta nästa.
Årets försäkringskossa: Jag! Tänk att det finns så många krångliga regler, guu va kul det är att reda ut!
Årets så-nära-men-ändå-så-långt-borta: Först så bjuder jag på en signerad Gerry Butler-bild och missar den med några futtiga pund. Sedan var jag sååå nära att få träffa honom på en klubb. Jäkla skit, som man säger.
Årets chock 1: Läkarens dom att jag måste lägga ner bergsvandringen. Jag hörde "du måste sluta med ditt liv".
Årets chock 2: Det som först var hastig sjukdom blev en rätt komisk hastig sjukdom innan det visade sig vara ett självmordsförsök.
Årets chock 3: Efter oväntad information blev pusslet helt plötsligt lite klarare... men inte särskilt vackert.
Årets semester: Bilcamping i norra Skottland. Som att tälta, fast med låsta dörrar.
Årets svåraste beslut: Vad jag än hade beslutat så hade beslutet blivit fel. Och rätt. Men den insikten gjorde det inte ett dugg lättare att flytta tillbaka till Sverige. Jag ångrar mig varje dag. Och inte. Å andra sidan, jag är ju bara här på prov...
Årets närvaro: Saker må vara jobbiga på nära håll, men inte tillnärmelsevis lika jobbiga som att helt maktlöst försöka hantera dem på avstånd.
Årets kulturkrock: Flytten tillbaka till Sverige. Det blir väl så när man inte förväntade sig en tillbakaflytt. Och det är både intressant, jobbigt och nästan lite fånigt ibland.
Årets en-gång-var-det-fest-två-gånger: Galamiddagen skulle förs vara i februari - då snöade den in. Men i april blev det flashig fest på flashigt hotell - flashigt!
Årets klaffning: Vi talade om vandring på nätet, tog en drink tillsammans när hon ändå var i stan - och dan efter hade vi hyrt bil och var och vandrade i Balquhidder glen och pratade om "limpor, vithåriga män och grävskopor". Vissa människor klaffar man liksom bara med.
Årets sjukdom 1: Baconfeber, grissjuka, svininfluensa. Kärt barn har många namn, men den var som ett illsinnigt virus - omöjlig att komma undan.
Årets sjukdom 2: Depression. Personligen kan jag räkna upp fler som hade detta under året än svininfluensan. Staten borde ha fördelat depressionsvaccin istället.
Årets CD: 08:orna! Coldplay, The Killers, The Feelings, Keane, Kaiser Chiefs... de snurrar fortfarande lika flitigt.
Årets låt: "Summer walkers" med Runrig. Jag har varit där! Hela refrängen. :-)
Årets film: Alla svenska från 2005 och framåt eftersom jag inte sett dem och de går på tv nu.
Årets författare: Jag! Numera även publicerad - även om det till mitt förtret är under psydonym.
Årets bok: Skolböcker! Dels under utbildningen på nya jobbet, dels genom nästa rubrik...
Årets uppsats: MIN!!! Det tog fem år, men NU är jag motiverad och ämnet är rätt så nu attans håller den på att slutföras! Kors i krösamaja.
Årets mest oväntade replik 1: "Det var så, jag var där." Man behöver inte alltid en ursäkt, en bekräftelse kan värma lika gott.
Årets mest oväntade replik 2: Den chef som kom och sa hej då på min sista jobbdag och som visade sig förstå. Mycket väl. Hennes insiktsfulla kort påminner mig varje dag.
Årets sånginsats 1: När hela teamet kom in i utbildningsrummet och radade upp sig för att sjunga "happy birthday". Ten points!
Årets livserfarenhet 1: Det kom ett email. Fullt av missuppfattningar och påhopp. Och en hälsning att jag blivit dumpad. Sedan flyttade personen. Till hemlig adress! Utan att ens säga hej då!! Och sedan anklagade hon mig för att ha övergett henne!!! Helt sjukt. Men en erfarenhet.
Årets livserfarenhet 2: Jag trodde att man kunde komma och visa framfötterna och vara beredd att jobba med vad som helst och få jobb inom en månad. Det funkar inte så. Och jag fick istället testa livet under existensminimum - finansierat av lånade pengar.
Årets bankaffär: I april skulle Abbey skicka ett nytt kontokort. I december fick jag det! Efter en lååååååång och invecklad historia. Tur att man har vänner på rätt ställen!
Årets bröllop: Min lille lille lillebror gick och gifte sig i somras. Overkligt, på något sätt. Men såååå vackert.
Årets dop: Alvins. Och mig slipper han aldrig nu, gudmor som jag är. Moahahahaha!
Årets gudmoder: Farmor 90 år. Vilken fest det var, vilken krutgumma hon är!
Årets härligaste människor: Mina vänner. Tack för allt - all förståelse, generositet, peppning och roliga stunder. Ni är bäst!
Årets sånginsats 2: 23.30 på "Red nose day" så ställer sig ett helt kontorslandskap, ca 200 pers, upp och sjunger "hokey kokey" - med rörelser - för att hålla sig vakna. Helt underbart!
Årets antiklimax: Efter allt jobb med att få biljetter till konserten så går Michael Jackson och dör, vad är det för sätt?!
Årets lurviga ben: Ceilidhn på Celtic Connections. Så otroligt kul, som vanligt!
Årets onödiga utgiftspost: Parkeringsavgifter. Först fick jag bilen bortbogserad i Glasgow när jag lyfte 30kg tunga lådor. Sedan missade jag p-snurran i julhandeln i Barkarby. Surt sa räven.
Årets chokladleverantör: Tyska kompisens kompis som efter en viss tjänst inte bara skickade en låda choklad till mig - utan två! Och dessutom mer choklad med julkortet.
Årets förvandling: Min lägenhet. Från färglös och karaktärslös till varm och full av karaktär.
Årets gråmusar: Säga vad man vill, men arbetsmiljön var fan så mycket roligare på mitt förra jobb. Här... ja, här går ju folk till jobbet och jobbar!
Årets nätverk: Facebook. Billigare än att skicka SMS hela tiden och man är alltid up-to-date med det senaste skvallret. Med Facebook så står jag med en fot i Sverige och en i Skottland. Toppen!
Årets berg-och-dalbana-mitt-i-en-virvelvind: Om 2008 var omtumlande så var 2009 omtumlande i dubbel hastighet. Det får gärna lugna ner sig nu.
Årets streck: Det drar jag här ___________________

No comments: