25 October 2004

Framtidsplaner

Om jag blev miljonär skulle jag inreda ett litet kontor i en herrgård och sitta där och skriva onyttiga forskningsrapporter och banala romaner. Jag är stressad som jag aldrig varit förr, men trots att det känns som att inget blivit gjort på hela dagen så har jag trivts med jobbet. Det är kul att läsa pjäser ur ett kriminologiskt perspektiv och komma på hur man kan använda dem i forskningen. Det är kul att plocka en scen ur Henry V, en ur Hamlet och en ur Dogville för att exemplifiera kriminalpolitik i populärkulturen. Det är jäkligt kul att göra analyser BRÅ skulle gråta blod om de läste! :-)

Och parallellt med min serie med onyttiga forskningsrapporter tänker jag skriva en bok om huliganismen ur ett svenskt perspektiv. Dra detta sociologiska fenomen genom historien och försöka förklara hur komplicerat detta problem faktiskt är. Eftersom varken media, politiker, de social myndigheterna, idrottsklubbarna eller allmänheten verkar läsa speciellt mycket Engelsk litteratur på området så tror jag alla skulle tjäna på att få det hela beskrivet för sig på svenska. Då kanske vi kan få den nyanserade bild vi behöver för att sluta peka på att en aktör ska ta ansvar för och åtgärda saken.

Nu ska jag gå och köpa en Triss-lott. Det här var kul!

No comments: