15 October 2004

Fredagsfyran, v. 42

Tema: Historia
1. I vilken annan tidsperiod skulle du vilja levat (obs: idag efter klockan 17 räknas inte)?

Oj. Jag måste erkänna att jag trivs alldeles utmärkt i vår obonade tid med värme på vintern, svalka på sommaren, kylskåp, inga krig i Sverige, bilar, utvecklad sjukvård och bra inkomster. Skulle inte vilja leva ett helt liv i någon annan period. Men måste jag välja så... Äh fan, jag skulle nog antingen bli avrättad som kätterska eller få såå mycket stryk för uppstudsighet och okvinnlighet så jag skulle inte bli långvarig någonstans. Skicka tillbaks mig till 40-talet då, så jag får se 2:a världskriget på nära håll och erfara vår roll på plats. Eller skicka mig till 1700-talets Skottland så kan jag gifta mig med Jamie. ;-)
2. I vilken annan tidsperiod skulle du inte vilja leva?
Det vore veritabelt självmord att födas någon annan tid än denna, tror jag. Skulle definitivt inte velat leva under svältåren på 1800-talet i alla fall, eller innan vi bodde i hus.
3. Vilken historisk person skulle du vilja vara för en dag?
Jesus. Men inte den dagen. Skulle vilja få en känsla för vilket inflytande han egentligen hade på sin tid.
4. Vad tror du man kommer kalla den här tidperioden i framtiden (typ, medeltiden, bronsålder, renässansen etc)?
Dataåldern. Den, till en början även fysiskt, jättestora uppfinningen har ju påverkat vårt hela samhälle och utveckling.

No comments: