13 October 2004

Inte någon rapport från Skottland, utan från Sverige

När jag kom hem sent igår kväll satt en lapp nere i porten om att värmen och varmvattnet skulle vara avstängt idag mellan kl 8-18. För det första undrade jag om de inte kunde ha lite bättre framförhållning än att varna oss 9 timmar i förväg, för det andra undrade jag om jag skulle behöva vakna upp i Skottland idag...

När jag bodde i Skottland märkte jag att det var varmare utomhus än inomhus, beroende på att isoleringen är urusel, fönstren bara har enkelglas, det drar både från ventilation och lister och dessutom har man inte värmen på dygnet runt ens på vintern. Värme är dyrt.

När vi nu skulle få samma fenomen med avstängd värme idag så förberedde jag mig väl. Jag gick och la mig i pyjamas och ställde fram de varma tofflorna. Det hade jag inte behövt göra. Jag vaknade i Sverige. Trots minusgrader ute på förmiddagen så var det inte ens småkyligt inne. Jag märkte ingen skillnad, faktiskt! Vi har verkligen bra isolering i våra hus. Först nu vid 19-tiden (näpp, tiden hölls inte) börjar det bli lite kyligt här inne. Sicken tur att man kan göra lite myspysigt med värmeljus. Jag kommer nog få blåsa ut några snart om jag ska kunna sova ikväll...

Imorse gick det åt nästan 6 laddningar vatten i te-kokaren för att diska. Jag funderar på att sätta en kastrull på spisen. Eller så väntar jag tills imorgon... Tja, värme och varmvatten klarar jag mig utan för tillfället. Hade elen försvunnit däremot...

No comments: