29 October 2004

Fredagsfyran, v. 44

Från Johannes på artikelverkstan,
tema: miljö

1. Är du engagerad i någon organisation med miljö på agendan?
Nope. Skulle vara den som går ut på att förbättra miljön på Djurgårdsmatcherna, då... ;-)

2. Håller jorden på att gå under eller mår jorden egentligen ganska bra?
Ärligt talat? Jag vet inte, kan alldeles för lite om biologi, ekologi och allt sånt där naturvetenskapligt. Jag har hört larmrapporter, men jag har också hört forskare som menar att det inte är så som larmrapporterna säger. Men om det inte är någon fara på taket så tycker jag inte att det är skäl för att inte fortsätta tänka miljövänligt. Vi blir ju bara fler och fler på jorden och alla samhällen blir mer tekniska och skapar farligt avfall, så väntar vi så kanske det BLIR för sent till slut.

3. Påverkar mänskligheten jordens klimat och miljö?
Jag tror faktiskt inte att vi påverkar klimatet, för de förändringar vi ser nu har också kommit och gått i historien - enligt forskare. Mänskligheten har funnits så kort och det var ju inte vårt fel när jorden togs över av vulkaner eller is... Däremot tror jag att vi påverkar miljön.

4. Försöker du minska miljöeffekterna i din vardag?
Hm... Minska och minska. Från vad då? Genom att göra vad då? I vilket sammanhang? Oj, vad jag är insatt.

=============================

Hoppas någon kan hjälpa Jonas! Jag har nada koll på teknik, men jag skulle kunna bidra med frågor om någon vill ha avlastning. Det här är en institution - den måste fortsätta!

No comments: