23 October 2004

Skrivklåda söker skrivlåda

Är det någon som känner till om det finns någon sajt som fungerar som ett slags Forum För Amatörskribenter? Dit man kan skicka kortare historier som andra kan läsa och som man kan få feedback på? Jag har hittat ETT övningsställe för mitt berättande, men det är en amerikansk sajt med tvivelaktigt innehåll. Jag skulle aldrig erkänna för någon att jag skickar texter dit.

Jag har sökt ett forum i många år. Inte dit man skriver debattartiklar, bloggar eller uttrycker åsikter, utan dit man skickar historier, långa som korta. Det verkar helt enkelt inte finnas. Ja, förutom den jag hittat. (Och den jag använde ett tag förut, men de människorna var så knasiga att jag inte riktigt stod ut där.) Det är förvisso en spännande genre, för man får verkligen slå knut på sig själv, använda fantasin och snappa upp mönster för att kunna leverera något som blir omtyckt, men det är ju inte berättelser jag gillar eller som jag vill skriva.

Vad som är kul är dock att läsa feedbacken man får. Har inte riktigt greppat vad som är en lyckad story. Ibland kan jag skicka in en som jag känner mig nöjd med, men då är det knappt någon som läser. Så skickar jag in en som känns rätt banal, men då får jag massor av läsare och uppskattande kommentarer! Sajten är bra för självförtroendet. De vet inte att jag är svensk och när jag då får höra att någon gillar mitt sätt att skriva så växer jag, så klart. En favoritkommentar var när jag en gång la in en brasklapp om mitt språkbruk och påpekade att jag inte var engelsktalande och en man skrev att det kunde märkas men att han tyckte att språket både blev rikare och mer spännande med mina brovinker. "Ett öga rött", liksom. :-) Och när de inte gillar något får jag höra det också. T ex när jag fokuserar storyn på "fel" saker. Det där med "kill your darling", ni vet... Även om jag inte alltid vill gå dem till mötes, framför allt inte innehållsmässigt, så känns det som att jag utvecklas.

Men, som sagt, jag skulle vilja hitta ett forum för "normala" berättelser också, gärna på svenska. Det borde väl finnas åtminstone något sådant forum på hela denna stora world wide web! Finns det något? Eller är jag för alltid hänvisad till obskyra sajter på spindelnätets bakgård...?

No comments: