3 October 2004

Så man ska börja kolla på opera nu också...?

När jag gick i femte klass i ett samhälle någonstans i Västerbotten skulle (inte fick, skulle) vi en dag åka in till Umeå och kolla på Trollflöjten på Norrlandsoperan. Suck och stön och död och pina.

Någon timme in i operan satt hela klassen och höll andan med öppna munnar och runda ögon. Fan vad coolt!

I flera veckor efteråt ekade "papagenopapagenopapageno" mellan villaträdgårdarna och samhällets vuxna tvingades skaffa öronproppar till skydd för våra försök att träffa de höga tonerna.

Jag kom att tänka på den här totalomvandlingen av en hel mellanstadieskola när min kompis mailade mig följande länk: Kenneth Branagh ska göra film av Trollflöjten nästa år. Fast hon tillade; "Hjälp, opera!!! Är karln galen?! Vem fan vill gå och se en opera på bio?!?" Och det var väl min första tanke också. Men sen... va tusan, han fick ju normalt folk att se på Shakespeare (snacka om icke-bio-film...) och med tanke på hur Norrlandsoperans pop-produktion trollband oss motsträviga ungar så - rätt gjort kan nog det mest konstiga göras tilltalande! Har svårt att tro att en fet dam kommer sjunga arior i hans film, om man säger så... Så det ska bli spännande att se vad det blir av'et!

No comments: