16 November 2004

Pensionsgäääääsp

Fick ett brev från Nordea idag. Det är tydligen så att jag har nåt slags pensionssparande hos dem, säger 'tydligen' för det kommer så många små kuvert med små pensionsbesparingar hem varje år så jag har inte koll på dem. Tydligen har mina arbetsgivare pluttat ut pengar för mig både här och där.

Nu vill Nordea Liv I (är jag VIP-kund då, eller vilka är kund hos II:an?) att jag ska rösta om ifall de ska fortsätta vara ett ömsesidigt bolag eller om de ska nybilda till att bli ett vinstutdelande bolag. FEKen och ASSen kom tillbaka som en huvudvärk och jag övervägde först att kolla upp min gamla kurslitteratur, men eftersom det, typ, var mina hatkurser tänkte jag klara biffen med den fina broschyren Nordea skickade med istället.

Ok, vad är det för hund som ligger gömd bakom mossen nu då? Hela broschyren visar hur positivt och fint det blir om jag röstar JA och hur snett det kommer bli om jag röstar NEJ. (Det roliga är att prognoserna sträcker sig till 2009, men jag går inte i pension förrän tidigast, hm... 2040, typ, så jag kan inte påstå att jag känner av larmet.) Jag vill inte säga att de propagerar för att jag ska rösta JA - de säger åt mig att rösta JA. Om det nu är så övertydligt positivt med en ombildning, varför måste de fråga oss om saken? För att få fri rygg? För att v-i-s-s-a kommer tjäna mest på det här och de vill värja sig innan tidningarna fått nys om det? Eller är det kanske bara så att de måste fråga oss för att få ombilda över huvud taget...? Hm, så kanske det är...

Men jag tänker inte rösta. Jag gör som jag brukar när jag inte vet hur jag ska göra - jag gör ingenting. Då kan jag åtminstone inte gräma mig över att ha röstat fel. :-O För tänk om mina hundralappar minskar i värde! :-O

No comments: